Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Tuesday, April 21, 2009

Di mana nilainya? II

(mulanya aku cuba memberi reaksi kepada komen eezmo, tetapi bila dah panjang pulok, aku letakkannya di sini)

sekolah adalah tempat untuk bljr. kalau org kata alam raya sekolahku itu betul.Kalau org kata tak ke sekolah pun blh pandai itu betul. kalau org kata sekolah tempat bljr cara hidup pun betul. alan raya sekolahku dan org tak ke sekolah, mereka mendapat ilmu secara langsung apabila mereka melakukan sesuatu.ini memang 1st class punya ilmu.tapi sangat terhad.terhad kpd apa yg kita buat shj.kita x tahu yg lain2.kita akan tahu secara tak langsung atau dalam jangka masa yg panjang.untuk bljr cara hidup pun x semestinya di sek.di luar sek byk kita dpt bljr cara hidup.kadang2 lbh baik.di sek pun blh dpt, tp secara x langsung.ia x diajar dlm kelas.jd, sek lbh kpd tempat bljr pelbagai disiplin ilmu.itu yg plg penting bg aku,sbb yg lain blh dpt di luar sek.ada pljr pandai tp malas nak bljrada pljr yg mmg x blh bljr ilmu tertentu. itu x kisahlah. aku sbg guru cuba untuk manyampaikan ilmu yg aku tahu semampunya. cuma bila ada pljr yg menyusahkan org lain, tu yg aku x suka. menyusahkan org lain yg tak sepatutnya sgtlah tidak punk. org kata pljr, remaja mmg nalurinya memberontak.aku akui.tp, adakah itu sepatutnya?dan adakah kita nak biarkan sahaja?biarkan perkara yg tak betul? ya, mungkin pendekatan yg perlu mengikut keadaan tertentu. aku sendiri pun byk silap juga - dlm tindakan, dlm tutur kata. kadang2 di bwh sedar, kadang2 di luar kwln.

aku cuma tidak setuju sikit shj dgn eezmo.eezmo kata "hok jenih juruh plok di skoloh, bile doh melangkoh keluor ke u, ke ibukota ramai yang seakan culture shock.. ade hok start minum, start berdisko, ade hok cukur bulu kening, ade hok mule kenal g-string.."pljr yg msk u adalah yg terpilih dr segi akademik,bkn dr segi sahsiah.betul.. ada yg juruh di sek jd culture shock di u. tp yg x juruh pun ada yg msk u.yg ke disko, minum dll bukannya yg asalnya juruh belaka. jd bila dikata RAMAI, adalah ia golongan majoriti? sama juga di sek.yg org nmpk adalah yg ada masalah, kaki ponteng, merokok dsbnya.golongan ini tidak seberapa jumlahnya.ini yg terjadi pada sek aku.cuba tanya org trg, sapa yg tak kenal SMKSO.dan mengapa mereka kenal.rata-rata yg kenal krn tahap disiplin yg teruk. tp, jarang org yg nak ambik tahu yg kami juga baik dlm akademik di dungun ini.kami juga tak kalah dalam aktiviti ko-kurikulum. tapi.. biasalah... sikap manusia kan.. perkara sama terjadi bila umum mengatakan ramai pelajar yg asalnya baik tapi berubah bila msk u.wallahua'lam.

5 comments:

Ayuni Jamaluddin said...

semuanya bergantung pada diri sendiri. "sudah besar, pandai-pandailah"

well hello, blog walking :)

AzimAzini said...

"thinking for yourself"..is the word..It depends on how individuals perceive things..

Mince4AM said...

betul betul betul..biasanye bende yang x baik yg diingat orang... dan sebab tu la ramai jadi penagih berulang... betul betul betul

Cursive said...

sebenonye ape yang dikate izhang tu betul jugok, ade jugok yang dok betul.. setiap orang lain pemikiran dan tahap pengawalan dirinye.. jadi aku rase, tidak adil kalau dikatekan 'semua' student2 yang pandai, nerd akan jadi macam tu.. yang penting adalah tahu berfikir yang mane betul mane yang salah dan pengawalan kerosakan diri sendiri yang betul.. hahaha..

m taufiq a aziz said...

bro, mak aku kepingin aku apply KPLI la. so, aku nak apply KPLI. cane eh, boleh tolong ke? kot kot aku ketemu ko nanti kat sekolah ko tu. huhu.

email aku
banshee_37vd@yahoo.com
tawawfayakof@gmail.com