Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Thursday, May 07, 2009

Inilah barisan kita

Aku kena masuk kem lagi! 7 – 11 Mei 2009. Aku bukan askar. Tapi aku kena masuk kem. Aku tak kisah sangat masuk kem pun. Seronok juga sebenarnya masuk kem ni. Banyak ilmu dan pengalaman yang dapat, yang orang kebanyakan tak dapat. Menembak di lapang sasar menggunakan M-16. Bagi pengalaman menembak, tahun lepaslah yang paling seronok. Banyak peluru untuk latihan budak-budak yang lebih. Oh ya, aku juga bukan askar wataniah atau ada kena-mengena dengan PLKN. Aku Cuma guru penasihat PKBM – Pasukan Kadet Bersatu Malaysia. Kadet askarlah tu maksudnya. Jadi, setiap kali pelajar pergi berlatih menembak dan jika ada peluru lebih, maka itulah peluang kami. Tahun lepas memang banyak sungguh peluru yg lebih. Bermacam gaya dan posisi yang aku buat sampai dah tak larat. Paling best tembak gaya bebas macam orang mengamuk tu. Pom pom pom pom pom sekali gus. Sasarannya memang ada. 100 meter kalau tak silap aku. Tapi aku tak tahulah berapa butir yg mengenai sasaran. Sebab tak pergi cek pun.
Pasukan kami di bawah 4 Rejimen Semboyan Diraja, Kuantan. Untungnya di unit semboyan ni, ada pelbagai jentera yang tak ada di kebanyakan kem. Di atas adalah kereta kebal Adnan. Kereta ni dekat 12 RAMD Seberang Takir memang tak ada. Apatah lagi di 512AW Padang Midin. Tapi 12RAMD ada sejenis kereta yang tak banyak kem ada. Keretanya kalau boleh aku tak nak naik. Agak menghinakan rupanya. Kepalanya macam rupa kepala babi. Jadi, orang panggil kereta babi. Digunakan untuk mengangkut anggota mendaki bukit. Berbalik kepada Adnan, antara keistimewaannya , ia mampu berpusing 360 darjah. Jadi, tidak memerlukan ruang yg besar untuk membuat pusingan atau berpatah balik. Satu kelebihan di medan perang. Adnan juga sejenis kenderaan amfibia. Ia boleh masuk ke dalam air. Aku tak ingat sama ada ia boleh menyelam atau berenang. Tapi, kalau lihat pada body, boleh menyelam kot. Yang lebih istimewanya aku dibenarnya membawa Adnan untuk tempoh +/- 15 minit. Mana nak dapat pengalaman ni.

Ini kami baru balik dari satu kem tahunan. Memang meletihkan. Aku bukan buat kerja berat pun. Cuma letih jugak duk tunggu/jaga/pantau budak-budak ni. Duduk je dkt kem. Tapi yang tak bestnya, ada jugak penghuni di situ yang dah bosan agaknya tinggal di situ ikut kami balik. Cuba tengok balik kat atas tu. Antara orang kedua dan ketiga dari kiri. Apa pun, Alhamdulillah semuanya selamat.
Baiklah, saya berangkat sekarang. Tahun ini di Kem Sri Tembila, Besut, Terengganu.

11 comments:

Syafinaz said...

Mana org kedua,ketiga tuh??x napok??

Cursive said...

Fuhh.. beh ahh mun fastzri.. aku sangat kagum sekali, itu semua adalah impian aku dari zaman kanak-kanak lagi sampailah lening x pernah dapat pon peluang macam ni.. arrgghhhhh!!

AzUraAa said...

wahhh..macam best ini.. takde kelab tu kat skolah aku.. tahun ni tak pegang pon badan beruniform.. tahun lepas pun bagi Puteri Islam je.. so, xde pulak la cabaran cenggini..

AzUraAa said...

err...hantu ke??

Mince4AM said...

aku pulok gi besut ahad ni..tukor syif ke kite?

Anonymous said...

wak balik peluru skit, tembok aniq, kuat pow rokok saing2

syik s. said...

aku peratikan, kalau cikgu amik gambar ramai2 ngan anak murid dia mesti posing style mcm ko..tegak..muka buat serius..huahah!

FastRi said...

pinah: sebenornya gambo tu dicuci di kedai gambo.jadi, masalah cuci la tu.bukan hantu ke apa.setakat ni takdok masalah ngan makhluk halus dan mintak dijauhkan huhu..

cursive: beh ooo.. mana mu nak dpt pengalaman gini. PLKN pun blh menembak je.tu pun kalu ada peluang.

Azura: memang best.cikgu pun tak sakit kepala sgt kalau pegang bdn uniform GO ni. kita cuma pantau budak je. keje2 sume bdk dan askar yg buat. Cuba apply ngan kem PD tngk. Dia kena apply nak tubuhkan pasukan.tapi susah sikit la nak dapat kot.tp mana tau ada rezeki.

Mince: laa.. mu plok gi besut. wak pende?

Anonymous: Hari tu aku gi nembok kt mentakab. balik2 aku jumpa kelongsong peluru dlm kocek seluar aku. nasib baik tak tertangkap. gamaknya masa aku menembak tu, kelongsong tu 'jetak' masuk dlm kocek.

Syik: aku mana pandai bergambar.tu je la posing yg aku pandai.dah bdk ajak. nak tolak kan, terasa hati dorg pulak.

Mince4AM said...

haha, latihan pusat olahraga kontijen negeri...dok pasal jadi KJ..malu, meroh merang muka..geli wase dengor orang panggil gitu

Anonymous said...

nak main bola pun dah tak de kaki..
semua dah masuk askar...

:{

-pwouk rwoul-

Cursive said...

Mince : Bakpe malu? huhu.. aku dok paham bahase cikgu-cikgi nih wehh..

Pok Rol : Macam pernah aku dengar ayat itu, tapi di mana ya??