Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Friday, July 03, 2020

THE BOLLOCKS

No description available.
Ini antara band yang memang patut dibuat tribute selain Carburetor Dung dan ACAB. Band asal Kuala Pilah ini sejak kemunculan pertama pada tahun 94 dengan demo My Friend telah mendapat perhatian mamat Perancis, Luk Haas yang kemudiannya meriliskannya dalam bentuk piring hitam. 

The Bollocks memang benar benar membawa revolusi dengan ep Revolution mereka. Dengan kaset pro-release, mereka benar benar memperjuangkan falsafah diy (bukanlah kata orang lain tak benar) dengan tagline PAY NO MORE THAN RM3 pada kaset mereka. Ia seterusnya membuka mata para scenester tempatan yang kemudiannya banyak mengeluarkan ep/album pro release pada harga anti kapitalis. 

Malah ep Revolution mereka pernah dicetak rompak berkali kali. Kalau tak silap ep revolution ini keluar pada tahun 97. Saya pula yang pada masa itu jahil ilmu silkscreen (dahlah tak ambik psv masa sekolah) telah memfotostat cover Revolution dengan membesarkan imej ke saiz A4, dan melekatkannya pada kad manila. Kemudian potong mengikut imej. Beli tshirt kosong dan tc dye RM2, kemudian dye baju tersebut dengan span. Fuh, gila bangga pakai baju konon konon cetak sendiri. Begitulah antara pengaruh the Bollocks. 

Tahun 2003 keluar flyer dalam gambar ni, memanggil band band tempatan untuk cover tribute buat the Bollocks. Kasih Sayang turut mengambil bahagian dengan mengcover lagu The Bitch dari demo My Friend. Malah kami turut membuat tshirt Kasih Sayang - The Bitch yang saya masih pakai sehingga hari ini (terutama setiap Selasa sebagai inner baju no. 3 PKBM), yang telahpun tertanggal dye. Kali ini betul betul silkscreen. Itu pun kawan yang tolong buat. 

Malangnya tribute tersebut tak keluar keluar. Tak tahu apa masalah. Kini, di musim pkp, musim orang banyak masa ni, Jimbo membuka balik folder tribute ini dan kembali bersemangat untuk merealisasikannya. Malang sekali lagi kerana lagu Kasih Sayang telah hilang. Tak apalah. Yang penting projek ini jalan terus. UP THE BOLLOCKS

No comments: