Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Tuesday, May 23, 2006

Marjinal -Predator Album

Marjinal tampil dengan dobel (2 kaset) album teranyar (terbaru) mengandungi 27 tembang lagu-laguan. Masih dengan konsep street punk dengan elemen oi dan rock dengan kualiti bunyi yeng lebih baik berbanding album termarjinalkan terbitan Ronin Distro – membuatkan album ini lebih sedap didengar. Tambahan pula dengan lagu-lagu yang catchy dan sing-a-long. Sebelum aku memiliki album ini, aku dapat satu vcd Marjinal ‘On De Giks’ yang memaparkan aksi live mereka dan lagu yang menarik perhatian aku ialah Negri Ngeri yang pada waktu itu aku fikir mungkin lagu baru mereka. Dan setelah aku memiliki album predator ini, lagu pertama yang dicari ialah Negri Ngeri tersebut. Ternyata lagu ini mampu memikat hati sesiapa sahaja pendengar buat pertama kalinya. Mungkin iramanya yang sedih bercampur marah menjadikan lagi ini kuat. Kaset 1 mengandungi 13 buah lagu manakala kaset 2 mengandungi 14 buah lagu. Mula-mula dengar, kaset 1 menjadi pilihan berbanding kaset 2 Dengar lama-lama, kedua-dua kaset tu sama sedap. Semua lagu boleh dikatakan sedap. Kalau album termarjinalkan dulu ia lebih kepada rock, kali ini telinga aku dengar lebih banyak unsur oi terutamanya pengaruh oi lama dari UK seperti The Business dan Angelic Upstarts. Kaset 1 mengandungi lagu Marsinah versi baru yang lebih pantas tetapi dengan nada rendah membuatkan susah sikit untuk aku ikut nyanyi lagu ni. Yang pasti mereka bijak memanipulasikan melodi lagu. Kaset 2 pula mengandungi lagu Cinta Pembodohan part-2 – sambungan kepada Cinta Pembodohan dalam album Termarjinalkan. Juga dengan irama yang lebih laju tetapi masih boleh dinyanyi bersama. Apa yang menariknya Marjinal ni selain lagunya ialah liriknya yang orang Terengganu kata ‘bijok’. Mereka memaparkan isu-isu seharian berlaku di depan mereka dan juga yang dialami mereka sehinggakan Berdce atau berak di celana atau orang Terengganu kata ‘kicik’ boleh dijadikan lagu. Banyak kalau nak diceritakan pasal lirik ni. Semuanya menyentuh perasaan. Susah nak cerita. Beli kaset ni atau kalau susah-susah sangat suruh kawan yang ada kaset tu dubbing (tapi bagila kaset kosong atau duitnya, bukan suruh dengan air liur), dengar sendiri, nilai sendiri. Aku dapat kaset ni daripada Kid, tak tau masih ada lagi ke tidak. Atau hubungi marjinal terus di alamat: P.O. Box 7735 JKS LA, Jakarta, 12077, Indonesia. (Fazri)

8 comments:

KORAN MARJINAL said...

Oi-Oi-Oi! Marjinal dalam bulan ramadhan ini sedang mempersiapkan recording album ke 5, yang makin seronok saja nantinya. Terimakasih apresiasi tuan untuk band Marjinal. Kalau ada sumur di ladang bolehlah numpang mandi, kalau ada umur panjang sudilah singgah ke tempat kami, di Taringbabi Community, Jl. Moch. Kahfi II, Gang Setia Budi No. 39, Srengseng Sawah, Jakarta Selatan atau bisa Tuan baca-baca blog kami: koran-marjinal.blogspot.com

Terimakasih.

KORAN MARJINAL said...

Oi-Oi-Oi! Marjinal dalam bulan ramadhan ini sedang mempersiapkan recording album ke 5, yang makin seronok saja nantinya. Terimakasih apresiasi tuan untuk band Marjinal. Kalau ada sumur di ladang bolehlah numpang mandi, kalau ada umur panjang sudilah singgah ke tempat kami, di Taringbabi Community, Jl. Moch. Kahfi II, Gang Setia Budi No. 39, Srengseng Sawah, Jakarta Selatan atau bisa Tuan baca-baca blog kami: koran-marjinal.blogspot.com

Terimakasih.

hell_star said...

ne band punya idealis yang sama ama gue..
lirik2 mereka bikin q merinding...
n, ngingetin betapa buruknya negara neh...
negri yang klihatana kaya,tapi banyak pejabat anjing yang bikin negri semakin kliatan miskin...
kapan neh Event Organizer gresik bikin parade musik dengan MARJINAL yang jadi guest star-nya????..
q rindu ama band2 yang punya ambisi u/ revormasi buat manggung di-gresik..masak cuma cinta2an aja...
kalu sempet manggung disini q tunggu kalian di HELL-STAR~the black project di jl.sumatra .no.50 GKB 2 gresik..
cari aja dewa' bogang..
salam anti kemaksiatan...

sandi bhakti said...

biar aku menjadi merah dalam merah... terjerembab tanpa dapat tertolong... sudahkah kita berpikir bahwa seluruh kehidupan ada yang mengatur?
sadarkah kita bahwa tak ada yg tidak saling memanfaatkan...?
coba kita merenung benarkah jalan yang saya tempuh?
coba....kita berpikir sejauh mana kita ada?
coba kita telaah sudahkah kita berjuang dalam arti yang sesungguhnya?
bukan hanya fisik tapi tuntutan untuk merealisasikan pikiran dan tujuan kitas?
coba kalian pikirkan?
silahkan hub. stana.paroksharta.bhakti@gmail.com, jika tidak puas dengan merah dalam merah saya?

Chee2_thantique said...

Liri2 MarJinal membuat semangat aq bangkit dri patah hat,,CINTA PEMBODOHAN!!! Yupz...aq setuju banget!! aq cewek pegagum berat Marjinal ya benci banget sm musik komersial.Aq tunggu Marjinal di kotaku tercinta,,GRESIK!!!!!
Taring Babi tak pernah mati, GANBATTE KUDASAI....

J"aligator said...

FUCK CAPITALISM

J"aligator said...

MARJINAL..?
its crazy...i love it..
lagu2 mereka menginspirasi & memacu semangat saya untuk menyuarakan pemberontakan ...
syair2 mereka membuat saya mengerti kehidupan jalanan yang susah & senang tapi banyak susahnya
ibaratnya marjinal membangunkan saya dari hipnotis pemerintahan capitalism...juga membuat saya sadar kita tidak harus selalu membicarakan cinta..cinta ..cinta PEMBODOHAN...ANJINK...!
MARJINAL ditunggu diMANADO..
LAHIR BUKAN UNTUK DIJAJAH DAN DITINDAS...!
I WANNA BE ANARCIST
BUT DON'T WANNA BE ANTICHRIST..
buat teman2 taringbabi community salam kenal dari kami..
MANADO TOTAL PUNK COMMUNITY..
J"ALIGATOR...

skinhead said...

Years of being told you ain't as good as us
Join the line, sign your name
And they all said that our country's going bust
But no-one's fooling us again

CHORUS:
England belongs to me
A nation's pride the dirty water on the rivers
No one can take away our memory
England belongs to me

We'll show the world that the boys are back to stay
And you all know what we can do
Heads held high, fighting all the way, for the red, white, and blue.