Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Thursday, January 07, 2010

Pemakan Asid

Klinik 1 Malaysia kini dibuka. Satu kelegaan yang amat kepada rakyat jelata. Dengan hanya bayaran RM1, rakyat mendapat perkhidmatan kesihatan yang sangat baik. "Ia sungguh satu kelegaan kepada kami yang banyak penyakit ni." kata seorang makcik. "Bagus betul klinik ni. Tak perlu pergi jauh. Saya jalan kaki je." Kata seorang pakcik pula.
Orang yang punya idea klinik 1 Malaysia ini memaklumkan bahawa ini adalah hadiah untuk rakyat menjelang tahun baru. Kepentingan rakyat diutamakan. Ini membuktikan komitmen beliau terhadap apa yang dibentangkan pada Oktober lalu. Rakyat sememangnya didahulukan. Legalah rakyat 1 Malaysia.
Tak sampai beberapa jam, dah ada orang yang terasa periuk nasi mereka dicampak pasir. Dah tak boleh menanak nasi. Kebulurlah mereka. Entah agaknya orang yang sangat pedulikan kepada seluruh rakyatnya ini bertelinga lintah. Terdengar rungutan itu, segera beliau memberi maklumbalas. Katanya beliau tidak akan membiarkan golongan yang terancam ini terus gelisah. Baliau akan memastikan ada bahagian mereka. Jangan bimbang. Kalau orang yang sememangnya dah ada penyakit dan memerlukan pemeriksaan lanjut atau berterusan, mereka akan dirujuk kepada golongan yang berasa terancam itu tadi. Jadi, semua dapat bahagian.
Siapa yang didahulukan sekrang ini?

2 comments:

lipasliterasi said...

govt for the people or govt for bussinessman, same-o same-o under the capitalist sky

FastRi said...

they don't speak for us