Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Saturday, June 16, 2012

D.I.Y #1

Dulu masa kecik-kecik, emak selalu juga menjahit. Baju raya anak-anak dijahitnya sendiri. Aku tak pasti sama ada itu sekadar hobi atau satu keperluan hidup pada masa itu. Minat menjahit turun kepada kakak yang sulung. Rasanya dia juga pernah buat baju raya untuk adik-adik. Jadi, dalam persekitaran tu, sedikit sebanyak timbul rasa nak mencuba dalam diri aku. Kalau tak silap, pernah juga berlaku kerosakan kecil pada mesin jahit angkara aku.

Ini (gambar di bawah) adalah hasil jahitan aku sendiri. Tapi, ini bukan yang pertama. Dulu masa aku bersekolah menengah, aku pernah buat beg cerut yang biasanya ada gambar-gambar band rock zaman awal 90-an. Tapi, beg ni aku buat pada tahun 1999. Dah 13 tahun usia beg ni. Kalau orang, dah masuk darjah satu. Jahitannya taklah kemas sangat. Semua material adalah bahan recycle. Oh, kecuali zip kot.




Kain utama (aku tak tau nak panggil apa part ni) aku guna semacam 'bunting' iklan kasut kalau tak silap. Kainnya agak tebal. Sangat Sesuai. Lepas tu aku sapu dye hitam. Poket depan, belakang tu aku ambil daripada seluar 'ko-k' sape entah masa belajar di IPT dulu. Entah seluar sape aku tengok macam tuan dia tak nak je. Stripe aku ambil daripada beg yang rosak.

Lepas tu aku hias dengan patches. Pada stripe (gambar atas) aku tempek patch 'rohock crew' yang ditulis tangan oleh Apihrawk. Patches Carburetor Dung dan eco-blood aku beli dari Lee (Carburetor Dung masa tu) dekat gig di Lips Boom Boom, Kuantan, kalau tak silap. Patch Boycot aku dapat dari Pam Runtah. Manakala Dislord aku dapat dari Ryuji Asada Battle of Disarm. Button RATM aku jumpa tepi jalan di KL (aku dah lupa nama tempat tu. dekat rumah sewa Ibrahim Ganyang dan Piesay tahun 2001). Zip dah terkoyak sekali. lepas tu aku jahit tangan je. sebab malas.

Itu dulu. Sekarang ni, nak jahit seluar koyak atau butang tercabut pun suruh isteri. Mim alif lam sin punya pasal.

1 comment:

Anonymous said...

Discord