Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Thursday, September 08, 2016

5 SOALAN BERSAMA LOT BUKU



1.MACAM MANA BOLEH TIMBUL IDEA NAK BUAT LOT BUKU?
>>Minat barangkali. Entah sama ke tidak dengan passion. Kalau dulu aku buat Ronin Distro untuk mempelbagaikan bahan buat scene KT khususnya, untuk memudahkan mereka mendapatkan bahan luar. Lebih kurang sama juga halnya dengan Lot Buku. Aku cuba cari buku-buku yang tiada di kedai buku berhampiran untuk disajikan kepada pembaca. Juga dengan niat untuk mempelbagaikan bahan bacaan.

2.DI LOT BUKU BANYAK BUKU DARI INDONESIA KAN. TAK CUBA BAWAK MASUK BUKU DARI EROPAH?
>>Bukan tak cuba. Tapi postagenya sangat mahal. Aku tak sanggup jual buku mahal-mahal. Satu-satunya buku yang aku berjaya bawa masuk dan jual ialah SOBER LIVING FOR THE REVOLUTION. Itu pun aku kirim melalui suami member yang kebetulan ada kerja di Amerika. Dia tanya aku, ada nak kirim apa-apa tak? Si anu kirim seluar levi's, si anu kirim handbag, aku selamba cakap nak kirim buku. Risau juga aku takut tak terjual. Ye lah, 20USD dah jadi RM80. Nasib baik habis jual masa zine fest tahun lepas. Sebab tu aku rasa kita kena terbitkan kembali buku-buku dari sana. Itu lebih menjimatkan kos. Ya, kita. Kalau bukan kita, siapa lagi? Hahaha.

3.JUALAN OK KE?
>>Jualan naik turun juga. Bergantung kepada judul buku. Nak kata ok tu takde la sangat. Tapi setakat ni aku puas la walaupun bukan ada order tiap-tiap hari (sebab tu aku tak berani buka kedai). Ye la, aku buat ni pun sebagai hobi. Saja menyibukkan diri. Aku rasa minat membaca di kalangan masyarakat tu ada. Mungkin semakin berkembang. Cuma secara relatif dengan jumlah penduduk tu masih lagi kecil. Boleh pergi lagi ni.

4.SELAIN JUAL BUKU, ADA BUAT PROJEK LAIN?
>>Ramai juga yang suruh aku tulis zine balik. Entahlah. Aku rasa semakin tua semakin tak pandai menulis. Aku rasa tak pandai dalam banyak hal, banyak isu. Sebab tu sekarang ni aku lebih selesa membaca berbanding menulis. Minat tu masih ada. Tengoklah nanti macam mana. Tak berani nak bagi harapan. haha. Selain itu, sebagaimana yang sesetengahnya dah tahu, Lot Buku turut serta dalam Kolektif KIDAL. Jadi, tunggu je lah terbitan-terbitan Kidal selepas ni. smile emoticon

5.APA TARGET ATAU CITA CITA LOT BUKU? SELAIN JUAL ONLINE, ADA PLAN NAK BUKAK KEDAI BUKU TAHUN 2020 KE MISALNYA.
>>Bercakap pasal masa depan ni takut juga. Awalnya aku menjangkakan Lot Buku tak kekal lama bersama aku. Aku rancang nak pass pada kawan. Aku buka jalan, orang lain sambung. Itulah perancangan awal. Dah cerita tadi pasal nak buka kedai. Cita-cita ada. Selebihnya masa yang akan menentukan. Selebihnya lagi biarlah aku sahaja yang tahu.

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum. Tanya sikit blh? Mcm mana cara nak publish zine ye? Tq :)