Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Monday, September 24, 2007

Kanak-kanak pun memahaminya

Bagi anda yang tengok tv, yang tidak berpegang kepada slogan “kill your tv” seperti patch yang terlekat pada beg galas Jasrul 10 tahun dulu, pasti terbiasa dengan iklan Petronas dengan tagline “kanak-kanak pun memahaminya” atau lebih kurang berbunyi begitu lah. Memang kanak-kanak itu memahami apa yang ditanya, walaupun ada sorang kanak-kanak tu ditanya 2,3 kali baru faham, itupun setelah ditukar perkataan “mereka” kepada “diorang” baru budak tu faham. Masalahnya aku yang tak faham apa kaitan soalan-soalan kepada kanak-kanak tu dengan kemerdekaan negara kita. Barangkali anda faham. Boleh lah jelaskan pada aku. Mereka ni pun satu, buat iklan dengan andaian semua orang boleh faham apa yang nak disampaikan. Buatlah iklan yang senang orang nak faham. Barulah sampai mesejnya. Sepertimana apa yang telah berlaku dalam kelas aku mingu lepas.
Kejadian ini berlaku di dalam sebuah kelas tingkatan 1 yang tahap kognitifnya sederhana tetapi hakikatnya tak berapa nak sederhana. Aku tengok pada buku latihan seorang pelajar tu, dia buat macam poster yang tertulis “Belia Benci Polis”. Aku tanya pelajar tersebut apa maksudnya itu, apa polis dah buat pada dia sampai dia tulis macam itu. Pelajar tersebut diam. Seolah-olah takut pada aku. Yelah, cikgu muka garang… tapi hati baik (huhuhu). Tiba-tiba pelajar yang di depannya menjawab dengan yakin “polis makan rasuah”. Wah, macam senang je soalan aku tadi pada dia. Sesenang soalan kepada kanak-kanak dalam iklan nun. Aku tanya dia kenapa cakap macam tu. Dia kata memang dia nampak polis makan rasuah. Emak dia pun cakap macam tu. Sebabnya dekat rumah dia tu memang menjadi “port” polis buat “tangkapan” bagi pemandu yang memotong di garisan berkembar. Aku sedikit terkejut sebab jalan tu menjadi laluan utama. Mungkin aku ada juga memotong di garisan berkembar. Tapi Alhamdulillah, mungkin tak kebetulan. Rumah dia tu memang dekat selekoh dan sedikit tersorok dek semak samun. Dia kata polis-polis tu bukannya tulis surat saman pun. Tapi “makan suap”. Nah! Ini yang dikatakan kanak-kanak pun memahaminya. Dia boleh menjawab dengan mudah dan yakin tanpa perlu berfikir lama. Itu bagi pelajar tahap sederhana. Tapi, mungkin sederhana dalam matematik lah. Walaubagaimanapun, pada akhirnya aku membalas “bukan semua polis macam tu” dengan nada tawar. Nanti orang kata aku tak mendidik pulak. Susah tu!

No comments: