Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Monday, September 24, 2007

M.Y.O.B

Apo ko bondo eh tu? Mind your own business. Kata orang Melayu, “jaga tepi kain sendiri lah! Jangan jaga tepi kain orang”. Hal ini aku dah sentuh dalam DRSA dulu. Kalau tak silap dalam keluaran ke-2, pada akhir tahun 90-an. Masa tu kalau tak silap aku si Kancil atau si Kapchai (Esteem zine) dan Zax (TSAB zine) pun turut memberi pendapat mereka. Itu dulu. Sedekad yang lalu.
Aku turut bersimpati dengan peninggalan Alm Nurin. Takziah diucapkan kepada keluarganya. Tabahkan hati. Yang masih hidup mesti teruskan kehidupan.
Tiba-tiba semua orang – bijak pandai, para sarjana, pemimpin kembali memperkatakan mengenai hidup bermasyarakat, yang seolah-olah kita semua melupakannya sehingga semalam. Hari ini baru kita teringat kembali. Ada yang mengatakan walaupun kita hidup di zaman yang moden dan maju, kita perlu ada sikap kekampungan (aku harap anda faham apa maksudnya tu). Ada pula yang mengatakan kita perlu juga menjaga tepi kain orang. Dan macam-macam pendapat lagi.
Hah! Itulah dia orang kita. Tak pernah nak belajar daripada kejadian lepas. Tapi sebenarnya bukan tak belajar. Belajar. Tapi sikap orang kita ni jenis yang tak beramal. Ilmu ada, malas nak beramal. Insiden seperti yang berlaku kepada Alm Nurin bukan baru pertama kali berlaku. Dah banyak kali. Tetapi sikap orang kita ni, terutama orang-orang tinggi di atas sana nun saling tak tumpah seperti tukul dengan pemahat. Aku rasa nak salahkan orang kita 100% tak boleh jugak. Mungkin orang kita dah berjaga-jaga. Tapi apa sangat yang orang kita boleh buat. Lain lah kalau orang kat atas sana nun. Dulu selepas kes Alm Nurul Huda di Johor, kita pun dah kecoh. Ada yang kata nak gubal undang-undang itu la, nak buat peraturan ini lah, itu ini, begitu, begini. Piirah! Habuk pun tarak. Tup-tup kejadian yang sama berlaku lagi. Nah! Orang yang sama bergebang lagi. Nak gubal itu, nak tubuh ini. Ini apa ni? Takke macam tukul dengan pahat tu? Sekali ketuk sekali masuk. Kalau tukul dengan pahat tu ada juga lah masuknya walaupun sekali sekala, taklah sampai tercabut. Ini tidak bunyi je bising. Iklan je lebih.
Cuba anda belek kembali bajet 2008 baru-baru ini. Ada ke diperuntukkan untuk menangani gejala sosial? Berapa peratus? Dengan kadar jenayah yang semakin meningkat. Alamak! Dah penat lah membebel pasal ni. Korang sambung lah pulak

No comments: