Dengan lidah terbakar ku suarakan keresahan

Friday, December 16, 2011

Tiada Bohong Sunat


Soundtrack untuk entry


happy meal?

Mungkin kita terlupa atau terleka - di saat kita makan macam-macam pesen makanan, ada orang berlapar sebab tak ada makanan; di saat kita membuang sisa-sisa makanan yang berlebihan kerana menurut nafsu makan, ada orang menyelongkar tong sampah untuk sesuap makan. Mungkin situasi ini tidak berlaku di sekeliling kita. Tapi ia berlaku, bahkan di negara kita.

Bila ada yang berkata:

  • Makanan adalah hak untuk setiap individu, bukan eksklusif untuk orang-orang tertentu sahaja; bunyi macam karut. Tapi kita boleh lihat, makanan-makanan tertentu sinonim dengan golongan tertentu. Dan ada orang seolah-olah tidak berhak untuk mendapatkan makanan tertentu.
  • makanan di dunia ini terlalu banyak dan mencukupi untuk semua orang. Tapi kenapa masih ada yang kebulur atau terpaksa mengikat perut kerana tak cukup makanan? Ketidakcukupan makanan satu pembohongan?
Maka, sebab itu ada yang berkata:
  • Kemiskinan adalah satu bentuk keganasan, sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku dan bukan bersifat semulajadi.
  • Kapitalisme menjadikan makanan sebagai sumber keuntungan, bukannya sumber nutrisi.
  • Kita perlukan komuniti, bukan kawalan.
  • Kita perukan rumah, bukan penjara.
  • Kita perlukan makanan, bukan bom.
Semua perkara yang berlaku ada sebab dan musabab, kan?

Lirik soundtrack:
Song for Jessie

Home is where I rest my head, I lay down and fall asleep. But I can't stop thinking that you've gotta sleep out in the cold.
There ain't no place like home.....
I feel ashamed that I feel secure my ass in safe hands. Four walls around me and a key to lock the door. A newspaper to feel warm and you find sleep on the floor safety vs sickness, security? I'm priviliged!

1 comment:

Unknown said...

manusia