Hari tu Nizang ada interview aku bagi pihak DRSA zine untuk dan telah dimuatkan dalam zinenya Mosh #15. Dia tanya aku kot dalam BI, tapi aku jawab kot dalam BM supaya mudah dan aku senang aku menjawab sesuka hati tanpa membelek kamus atau bimbang salah nahu. Nasiblah. Baik, bacalah kalau aberani (= ada berani. tak, sebenarnya aku tersalah taip dan malas nak delet a tu).
1. Do
introduce yourself to the readers.
Fazri
bin Mohd telah dilahirkan lebih 30 tahun yang lalu di Kampung Banggol Limau,
sebuah kampung kecil di daerah Kuala Terengganu. Orangnya tidak bercakap banyak
kerana terpengaruh dengan album Propagandhi – less talk, more rock. Bermuka
bengis kerana terpengaruh dengan satu artwork pada kulit album Carburetor Dung,
Songs For Friends, yang ada kata-kata “I’m calm”. Dengan ketinggian sederhana,
seiring dengan purata ketinggian rakyat Malaysia, dan berkulit gelap, serta
kurus, standard baka keluarga. Sekarang tinggal di Dungun, Terengganu. Bertugas
sebagai cikgu kerana ingin menafikan tanggapan ramai bahawa cikgu selalunya
bercakap banyak.
Pada
penghujung tahun 90-an, memulakan sebuah zine yang diberi nama DRSA sehinggalah
ke tahun lepas, 2011. Sempat mengeluarkan 12 isu sahaja (itupun setelah
mengelat sedikit). Pada masa yang lebih kurang sama, turut menjalankan Ronin
Distro/Record bersama adik, yang kemudiannya dijalankan secara kolektif, untuk
kolektif Community Coalition. Pada tahun 2000, menubuhkan band Karut bersama
kawan-kawan, tapi tak bertahan lama. Cuma sempat mengeluarkan split tape dengan
band seangkatan – Strict Tease. Seterusnya, dengan muka tak malu join band
Kasih Sayang. Kemudian dijemput menyertai band Inikah Hidup.
2. Why do you
use the name Dok Rok Skepeng Abuk for your zine. It has a negative meaning, but
the zine is good? Shouldn’t we be more positive towards our products/work
especially in the DIY scene?
Sebuah
zine mesti ada nama. Jadi, DRSA dipilih kerana terpengaruh dengan nama band
DPSA. Secara jujurnya, masa tu aku langsung tak terfikir tentang maksud
negative atau positif. Yang penting ada nama untuk dipanggil. Itu sahaja. Betul
juga kata mung, nama sepatutnya positif, sebab ia semacam doa. Terutamanya nama
orang. Nama perniagaan pun sama. Seharusnya membawa maksud yang elok.
Tapi
bagi buku atau majalah atau zine (selepas ini disebut buku sahaja) mungkin
boleh diberi sedikit kelonggaran atau pengecualian.Sebab pada aku, yang penting
bagi sebuah buku ialah mesej yang hendak disampaikan, cerita yang hendak
dikongsikan.Kalau kita nak ceritakan tentang sesuatu yang negative, takkan kita
nak letak nama atau tajuk yang indah-indah. Contohnya buku Shit karangan
sasterawan Negara Shahnon Ahmad. Seorang sasterawan Negara dengan selamba
menggunakan perkataan ‘tahi’ untuk tajuk bukunya. Sebab dia memang nak
menceritakan pasal tahi. Jadi, tak ada masalah. Begitu juga dengan Kohong, nama
blog aku (yang buat sekarang ni katanya expired atau kenapa entah tak boleh
buka. Ada sesiapa boleh tolong betulkan?). Memang sengaja aku pilih satu
perkataan yang sebegitu busuk, yang negatif (walaupun tak semua menceritakan
pasal kebusukan). Sebab aku nak beritahu bahawa dalam dunia ni bukannya yang
sedap-sedap, yang elok-elok sahaja yang ada. Yang buruk pun banyak. Silap-silap
dalam sesetengah hal, yang buruk lebih banyak daripada yang baik. Dan mungkin
ini boleh dibuat pengajaran.
Namun,
boleh juga tajuk diberi dengan menggunakan pendekatan sarkastik. Orang kampung
aku panggil ‘menganjing’. Itu semua bergantung pula dengan tafsiran pembaca.
Jadi, anggaplah sahaja DRSA tu satu istilah penganjingan. Haha. Orang tua-tua
kita dulu banyak guna sindiran, kan? Teringat aku dengan satu… er… peribahasa
ke… ‘pukul anak, sindir menantu’. Menarik.
3. What/who
influenced or motivated you to start your zine? And what influenced and
motivated you to keep on publishing until issue 12?
Baik,
aku memang terpengaruh dengan Pang Zine #2. Itu zine pertama yang aku baca. Aku
lupa aku beli kat mana. Kalau bukan di Kedai Kaset GPJ milik Ghani, ianya mesti
dibeli di studio MOM milik Ku Yie. (betulkan ejaan tu kalu saloh). Masa tu, aku
tak sangka ada bahan bacaan dalam underground, yang mengangkat isu-isu yang tak
banyak atau tidak sama sekali dibicarakan dalam media-media arus perdana.
Sexisme, rasisme, fascism – aku yakin kawan-kawan bukan underground tak tahu
pasal tu pada masa tu. Banyak benda baru yang aku dapat. Kalau boleh aku
katakan ianya membuka mata aku. Kemudian aku baca Suffer Age zine. Seterusnya
pula kawan aku, Allayarham Syukrie buat zine Chaos PS. Lalu terdetik dalam hati
aku, kalau dia boleh buat zine, aku rasa aku pun boleh buat. Jadi, aku cuba
buat. Dan hasilnya… nah, DRSA.
Apa
yang memotivasikan aku sehingga lahir isu ke 12? Yang pertamanya ialah minat
atau passion. Walaupun ia ada waktu pasang-surut, tapi aku percaya kalau tak
ada passion, DRSA takkan bertahan sampai ke tahap tu. Kawan-kawan yang
senantiasa menerbitkan isu-isu terbaru zine mereka juga memberi semangat pada
aku untuk meneruskan zine ini. Ini termasuklah mung, Nizang dan Mosh. Terima
kasih.
4. You’ve
interviewed a lot of bands and individuals in DRSA. Give us the top 5 favorite
interviews from DRSA and why you like these interview sessions?
Ah,
ini aku kena belek balik semua isu DRSA nih. Sudah tentu aku suka interview
yang dijawab dengan panjang lebar dan mendalam. Kita tak kata yang semua
jawapan mereka betul atau salah, atau kita setuju atau tidak setuju. Yang
penting aku suka baca pendapat mereka, yang kadang-kadang kita tak terfikir.
Kalau interview dengan band, aku mengharapkan setiap ahli band dapat jawab
sendiri-sendiri. Sebab aku suka pandangan yang pelbagai.
5. Which
issues are your favorite and also the least favorite? And why?
Kalau
kena pilih juga satu isu yang paling aku suka, aku rasa aku nak pilih isu ke-7.
Walaupun isu ini tak tebal, kulitnya pun pakai kertas A4 biasa je dan tak
banyak terjual atau diedar, tapi bagi aku ini isu kebangkitan semula DRSA.
Untuk menjawab soalan ni, aku tak bandingkan DRSA mahupun isi perutnya dengan
zine lain, sebaliknya dengan isu-isu lain DRSA. Setelah sekian lama menyepi,
lebih kurang 4 tahun akhirnya ia hadir lagi. Walaupun sebenarnya aku dah
berniat nak matikan DRSA. Jadi, untuk isu ini, kawan-kawan sangat memainkan
peranan. Maksud aku, kawan-kawan yang mengeluarkan isu-isu terbaru zine mereka
pada masa itu. Aku jadi kembali bersemangat.
Aku
rasa aku juga melakukan transformasi untuk isu ini.Yang paling nyata daripada
menggunakan Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Juga dari segi isi perutnya pun.
Tak ada interview. Aku masukkan apa saja ikut suka aku, yang tak pernah aku
masukkan sebelum ini. Aku tak nak cerita secara panjang lebar pasal isinya. Aku
tinggalkan untuk pembaca mencari apa yang aku maksudkan.
Dan
isu yang paling tak best bagi aku ialah isu terakhir, isu ke-12. Sebab tu aku
matikan DRSA pada angka ke-12 ini. Bukan tak best dari segi pengisiannya. Tapi,
itu perasaan yang aku rasa setelah menyiapkan isu ini. Tak tahu kenapa.
Tiba-tiba passionnya semakin hilang. Rasa semakin tak pandai menulis. Rasa
suram je. Entahlah. Biarlah ia kekal misteri.
6. Do your
family members (parents, wife, kids) know about your zine publishing and
hardcore punk activities and what are their reactions towards it?
Dulu
masa aku tinggal dengan orang tua, mereka tahu aku minat muzik bising. Aku rasa
mereka Cuma labelkan itu sebagai muzik rock. Mulanya mereka memang bising juga
bila aku asyik dengar muzik yang membingitkan telinga. Tapi lama-lama mungkin
mereka sendiri dah lali. Aku rasa mereka tak tahu pasal aku buat zine. Begitu
juga dengan aktiviti hardcore punk. Aku rasa mereka meletakkan kepercayaan
kepada anak-anak mereka. Tapi mereka serta kakak-kakak aku memang tahu pasal
aktiviti free food serta pembahagian pakaian kepada keluarga yang memerlukan.
Sudah tentu mereka tidak menghalang, malah memberi sokongan setakat termampu.
Tapi kalau mereka tahu aku organize gig, aku rasa mereka tak bersetuju.
Food
Not Bomb Kuala Lumpur telah menyatukan aku dan isteriku. Aku pertama kali
terpandang isteriku di tepi longkang, tepi jalan berhampiran Muzium Bukit
Nenas, KL semasa serving FNB. Tapi, sekadar pandang je la. Arghh… takkan aku
nak cerita kisah selanjutnya. Baik, jadi bila dia sendiri (sebelum kenal aku)
pernah terlibat dengan FNB, secara tak langsung dia tahu serba sedikit latar
belakang ‘orang-orang macam kita’, muzik yang kita minati, arah perjuangan,
serta aktiviti-aktiviti yang lainnya. Jadi, aku rasa she’s okay with it. Sebab
tu dia sudi berkawan dengan aku dan akhirnya menerima aku sebagai suami. Dan
selepas berkahwin pun tak ada tanda-tanda dia menghalang apa yang aku buat. Aku
rasa dia hormati apa yang aku buat sebagaimana aku kena hormati apa yang dia
minat (dengan keutamaan yang perlu kami dahuluilah). Aku pernah memberikan zine
kepadanya sebelum aku kahwin. Jadi, pada asasnya memang dia dah tahu
segala-galanya pasal aktiviti aku sebelum kahwin. Jadi, aku rasa tak ada masalah.
Malah kami sekeluarga (isteri dan anak) pernah bersama-sama menyertai aktiviti
kolektif Human First semasa pembahagian pakaian percuma dan dia turut
memberikan tuisyen free kepada anak-anak kampung semasa serving berkenaan.
Anak-anak
pula masih kecil. Mereka tidak memahaminya lagi. Maaf kerana terlalu banyak
‘aku rasa’ dalam soalan ni. Aku memang macam tu kot. Lebih selesa dengan ‘go
with the flow’. Kena pandai ikut situasilah kot.
7.
Do any of your students know about your zine or have any of them read
it? If yes, what are their reactions towards this activity and yourself? Do you
want them to know and read your zine?
8. Do your
students know about you playing in hardcore punk bands and what are their
reactions towards it?
Aku rasa aku gabungkanlah
soalan 7 dan 8 untuk memudahkan aku menjawab. J. Memang ada pelajar
yang tahu tentang aktiviti punk aku. Seawal tahun 2004 – iaitu tahun pertama aku
bertugas, dah ada yang tau aku ada band. Ada yang bawak kaset Kasih Sayang dan
zine DRSA ke sekolah (dan kantoi dengan aku). Bangga apa dapat bawak kaset dan
zine cikgu ke sekolah. Kawan-kawan lain tak ada pun. Mungkin itu perasaan
mereka. Mungkin sebab masa tu aku selalu lepak dekat sebuah studio di situ –
Moshpit Studio. Dan kaset serta zine tadi ada dijual di situ.
Tapi kemuncaknya
dua tahun lepas, yakni batch SPM 2011. Kali ini mungkin akibat ledakan
internet. Klip video KS masa main dekat Cherating ada dekat youtube. Siap focus
muka aku masa beri penerangan tentang lagu yang hendak dimainkan. Ah, persis
dalam kelas. Malu betul menontonnya. Haha. Jadi, ada puak-puak yang tahu
tentang aku. Dan ada yang mencarigali untuk mengetahui lebih lagi tentang aku.
Cuma tak ada yang berani Tanya secara bersemuka. Mungkin sebab muka aku ni
macam pembunuh upahan. Lebih teruk, siap ada yang menyabitkan (atau
mensabitkan?) nama aku kepada bapanya. Sehingga bapa tersebut datang berjumpa
dengan aku di sekolah. Ah, semua ini menjadi sejarah dan kenangan dalam hidup aku.
Sekarang ini, mereka semua dah jadi sebahagian daripada kawan-kawan aku. Selalu
beraktiviti bersama.
Aku ada hadiahkan
cd dan newsletter kepada pelajar. Ada satu tahun tu, aku janji kepada pelajar,
kalau dapat mencapai target aku dalam peperiksaan, aku akan hadiahkan cd.
Alhamdulillah mereka Berjaya. Aku hadiahkan mereka cd Bollok Wok vol 3 dan cd
Inikah Hidup. Haha. Aku pernah juga suakan newsletter Ronin Communique kalau
tak silap. Sebab kebetulan itu je yang ada pada masa tu. Masa tu DRSA dalam
tidur yang panjang. Selain itu, aku pernah tayang kan filem pendek 10 Tahun Sebelum Merdeka. Ini
pada tahun 2007. Manakala pada tahun 2010, aku tayangkan filem itu kepada kelas
semasa subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (satu subjek yang aku tak
suka ngajo. Haha)
Adakah aku nak
pelajar-pelajar aku tahu dan baca zine DRSA? Dalam penyebaran atau penyampaian
dakyah/propaganda/dakwah, ada cara terang-terangan dan juga tertutup bergantung
kepada keadaan, masa dan kelompok, seperti mana yang telah dilakukan oleh
Rasulullah SAW. Para pelajar, seperti mana juga sebahagian besar masyarakat
skeptical terhadap perkataan punk yang biasa terkandung dalam zine-zine. Jadi,
aku tak rasa nak syarah pasal punk dalam kelas. Malah, nak tunjuk, ini zine,
dalam kelas pun aku rasa tak sesuai. Lebih baik aku tunjukkan attitude aku,
cara aku menangani sesuatu, walaupun tak semuanya betul. Bagi pelajar yang
minat muzik bising, atau yang sememangnya minat muzik punk/hardcore, mereka
lebih terbuka untuk menerima zine. Tapi yang tak minat muzik pun ada potensi
juga untuk disogokkan dengan zine. Terutamanya yang kita kenal agak rapat.
Sebab kita boleh agak yang mana terbuka, yang mana tak. Ada seorang pelajar
perempuan yang memang aku sogok beberapa isu DRSA. Malah buku Punk Rock pun aku
hadiahkan pada dia. Dia taklah menunjukkan minat dalam erti kata ‘nak jadi
punk’. Tapi cukup dengan dia tahu apa itu punk, apa yang aku buat. Sekurang-kurangnya dia dapat maklumat yang
sebenar. Dia nak terima atau tidak, itu terpulang.
Walau
bagaimanapun, batch SPM 2011 memang terbaik setakat ni. Anda tahu siapa anda.
Ada satu kelas tu, hampir semua tahu tentang aku. Tak kira lelaki atau
perempuan. Dan mereka memang cool. Dekat di hati. Ada yang buat band. Ada yang
berminat nak menulis. Kalau ada di kalangan mereka yang membaca interview ni, teruskanlah
dengan apa yang anda percaya.
Ahh,
ini soalan yang paling aku tak suka. Takut ada yang kecik hati. Maklumlah,
manusia ni ingatannya terbatas. Selalu lupa. Tapi, aku cuba jugalah untuk tidak
menghampakan Nizang. Yang tak tersenarai tu jangan kecil hati. Aku lupa lah tu.
Haha.
Baik,
ini secara personal ye. Pang/Pangcore kerana ini zine yang mula-mula aku baca dan
memberi inspirasi untuk aku turut menghasilkan zine. Masked Reader kerana
peningkatan demi peningkatan untuk setiap isu. Semakin best dari segi
persembahan dan penyampaian penulisan. Mosh kerana banyak memberi input tentang
band-band terkini dan aktiviti-aktiviti yang aku tak terikuti, Conscious kerana
penulisan dan penceritaan Bend yang sangat menarik. Dan tidak ketinggalan Roots
kerana keberaniannnya menceritakan apa sahaja yang terlintas di mindanya, tak
kira apa. Cukup 5 sebagai contoh.
10. Future plan and anything to add?
Thank you.
Aku
tak berniat nak terus berhenti menulis walaupun aku rasa aku semakin tak pandai
menulis. Namun, tak ada perancangan khusus juga. Oh, ada satu. Aku nak hasilkan
kalau boleh aku katakan buku (macam poyo pula) tentang band Kasih Sayang. Dah
bertahun-tahun jugak kami rancang. Sampaikan ada di kalangan kami yang dah
jaded. Mula-mulanya kami rancang nak buat booklet je, tapi lebih tebal daripada
album Spoon-feeding the Nation. Tapi aku tengok-tengok macam ada banyak benda
yang boleh dimasukkan. Tapi progresnya sangat slow. Tak tahulah bila boleh
siap. Kemudian, geng-geng Dungun Today nak buat versi cetak. Harap menjadi
kenyataan. Selain daripada itu, tak ada perancangan yang khusus. Angan-angan tu
ada lah. Tapi malu nak bagitau orang. Takut jadi macam Mat Jenin.
Seterusnya
sama-samalah kita cuba perbaiki diri kita sedikit demi sedikit.
Nasihat-menasihati, tegur-menegur. Bukan nak tunggu diri kita sempurna baru
kita nak tegur orang. Pada aku, bila kita tegur orang, secara tak langsung kita
juga tegur dan mengingatkan diri kita. Jalani apa yang kita percaya. Tak perlu
nak ikut orang secara buta-tuli.
Semoga
Mosh dan apa sahaja yang mung buat ni berterusan. Selamat maju jaya. Maaf kerana aku jawab kot BM sebab terus
terang, aku tak pandai sangat BI. Kalau aku jawab kot BI mungkin aku tak mampu
nak elaborate jawapan aku sebegini atau mengambil masa yang lama untuk aku
menyiapkan interview ini. Dan terima kasih kerana sudi interview. Bagi sesiapa
yang nak berkomunikasi dengan apa sahaja tujuan, bolehlah emel ke
drsa@rocketmail.com. Sekian.
No comments:
Post a Comment